Tuesday, November 16, 2010

Wahai si Peminta Sedekah...


Salam..n hola2 sumenye....

Harini bz sungguh ye sumenye...maklumla...esok nak raya korban....huhu...baru la aku sedar sok raya....hahaha...Kalo kakak aku xsebuk2 ajak aku bli brg masak td mst aku wat bodo je..hadus...ape nak jadi aku ni..hik2..

Xpe2..pape pon semuga raya kurban kali ni umat islam dilimpahi rahmat DariNYA...

okehh..berbalik kpd tajuk entry aku kali ni...yup2..pasal peminta sedekah...
Atau ngan kata yg baik sket peminta SUMBANGAN IKHLAS kununnye tu....

Kenaper aku kate "kununnye"..haaa..ni la aku nak bgtaw rasa kesal n sedih melihat keadaan yg makin menjadi2 di malaysia skrg..sbb mereka2 ini menyalah gunakan perkataan "sumbangan ikhlas" utk meminta derma kat org awam...

Tempat yg dorang aim....kedai mkn...stesen bas...tempat org g bersuke ria la..tempat ramai org ni...

Taktik yg paling aku pelik...

1) dtg kearah org sume n siap distribute kat sume kat kedai mkn tu segala ayat alquran...kicen ke...tasbih ke..then..pusing kali kedua mintak derma ikhlas...bg RM2...pastu ckp xckup...sekurang2 nye RM10???WTH???

tu sumbangan ikhlas la 2..bkn hadap sgt pon menda yg ko kasi 2...hadoy..saket hati betol...boleh die amek balik brg2 dye...xpe2..

2)Dtg ke arah org..explain bkn main..katenye nak bantu umat islam yg berada di palestin sane..wah2...pastu same gak bg brg...sumbangan ikhlas brape pon xpe....katenye..tp bler bg kurang je mintak lg???..hadoy..

n blh katakan sume taktik ni lebih kurang....yg menjadi persoalan..ni btol2 ke peminta derma sumbangan ikhlas???atau ade pihak yg buat cam2 semata2 nak kaut keuntungan???..ade peminta derma 2...siap marah lg taw sbb bg duit kurang dr kos die wat kicen n segala ayat quran 2...hurmmm

Sedih kan..tgk plak org yg pakai kopiah..berjanggut,...tua...yg mintak cam2...mmg la kesian..tp cara 2 mmg pelik n xbape la nak berkenan..huk2...

Kalo nak meniaga ckp jela..."cik...ni kami jual menda alah sume ni..harga sekian2...nak tampung belanja bla3..."...xyah wat taktik g2 la...nek gram aku...dari nak bg sumbangan ikhlas trus bler nmpak org nak bg menda2 alah 2 trus elak...kan da xdpt pape...huhu...

Wahai peminta derma/sedekah...anda tahu Tuhan 2 lebih mengetahui apa yg anda sume lakukan...jd beringat ye...(ada plak peminta sedekah baca blog aku)..hahahahaha...sape yg terasa nasib ye...ni juz ape yg aku rase je...harap sume blh amek iktibar....amin...SLAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA..=)

3 comments:

PendekarPetai said...

nasib bek la die mintak sedekah mak cik, kalu die mintak kapel cmner?? hehehe

akubiomed said...

Banyak cara nak sumbang salah satunya membeli saham wakaf melalui JAIS serendah RM10

Biela said...

cik petai..hahahhaa..mintak kapel mmg tak la..hahhaakk...ape la cik petai ni...

akubiomed...iyela kan..hik2...sedekah bia ikhlas hati...=)